Cyclo - xích lô

(Pre)mnogi obiskovalci Vietnama napačno imenujejo nekdaj zelo popularno in uporabno obliko transporta.
Ne, ne gre za nikakršno rikšo ali kolesarski tuktuk, ampak za cyclo!
Pri mojem prvem obisku Vietnama so bili taki znaki pogosti in vožnja na cyclu povsem običajna, a....
Pa pojdimo po vrsti ;)

vir: Bernard Smith
Stoletje (in več) nazaj so v Vietnamu dejansko obstajale rikše, imenovali so jih "pousse - pousse" in pvi uvoz naj bi se zgodil 1883 iz Japonske.
Francoski kolonizaciji dežele lahko očitamo marsikaj, a prav Francozi (čeprav uporabniki rikš) so bili tisti, ki so sklenili narediti konec temu nehumanemu načinu prevoza.
V trudu francoske vlade, da naredi prevozno sredstvo na osnovi bicikla je Pierre Coupeaud izkoristil priložnost s svojim prototipom.
"Velo - pousse", kot so ga imenovali, je doživel velik uspeh v Kambodži (kjer je Coupeaud živel / posloval), a za Vietnamce je bil menda preveč revolucionaren. No, Pierre ni obupal in (kot se je kasneje izkazalo) prišel na briljantno markentinško idejo: organiziral je "dirko" na relaciji Phnom Penh - Saigon

vir: KLIK
Na fotki dva lokalna kolesarja, ki sta prekolesarila omenjeno razdaljo, poskrbela za reklamo in prepričala Vietnamce.
Izkazalo se je, da je xích lô (po vietnamsko prevzeto francosko ime za cyclo) res revolucionarno prevozno sredstvo, a v pozitivni smeri.

Priljubljenost triciklov se je skozi leta samo še povečevala in verjetno dosegla vrhunca med obema vojnama, vietnamsko - francosko in vietnamsko - ameriško, ko so jih na veliko uporabljali za prevoz tovora.

Ko se je Vietnam opomogel od opustošenja v vojnah in se izvil iz komunistične uravnilovke, pa je začelo naraščati število motociklov - od l.1994 do 2004 se je njihovo število povečalo od 500.000 na kar 14 milijonov. Posledično gre seveda za drastičen upad cyclov.

L. 1997 sem torej še nekako ujel dejansko življenje cyclov, ko sem se z njimi vozil po Hanoju. Hmm, še danes se spomnim strahu, ko smo se prebijali po gostem in kaotičnem prometu...

Hitro taxi službo so že davno prevzeli motoristi (gre bistveno hitreje kot s cyclom in tudi kot z avtom), cycli pa so se ohranili le še za turiste.

Je pa zanimivo dejstvo, ali pa gre zgolj za moje opažanje, da jih je sedaj spet veliko več, kot še pred parimi leti, ko si jih v Hanoi našel le na eni ali dveh turističnih točkah.
V zadnjih letih sem jih opazil tudi v Hoi Anu in celo v Nha Trangu - tam tudi na električni pogon.





Ni komentarjev: